In een veranderende wereld moeten bedrijven almaar sneller schakelen. Ethias kiest daarbij voor data-driven decision-making. De methodologie van BUFFL zorgt voor een grote beslissingszekerheid.
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Het is een gevleugelde uitdrukking die niet alleen beleggers, maar ook elke bedrijfsleider zou moeten kennen. “Organisaties beschikken vaak over heel wat historische data”, zegt Gert Lintermans, Chief Commercial Officer bij BUFFL, “maar het inzicht daaruit volstaat niet langer om weloverwogen beslissingen te nemen.”
BUFFL is een scale-up uit Mechelen die bedrijven helpt data-driven beslissingen te nemen door hen in dialoog te laten gaan met hun doelgroep. Dat gebeurt via een technologieplatform, een eigen community en een iteratieve validiatiemethodologie. “We geven de klant als het ware een zitje in de boardroom”, legt Gert Lintermans uit.
Dat inzicht – gecombineerd met historische informatie – is voor een bedrijf van goudwaarde. “De klant zit meer dan ooit in de driver’s seat”, zegt Dries Olemans, die zich bij Ethias onder andere bezighoudt met de ecosystemen. “Ook bij zijn verzekeraar verwacht de klant een naadloze en gepersonaliseerde online ervaring, net als bij Netflix of Amazon. Dat verwacht hij bovendien voor alle producten en diensten – en wel nu meteen.”
Dat zet die verzekeraar voor een grote uitdaging. “Een product moet meteen goed zijn. First time right is voor ons een belangrijk principe”, vervolgt Dries Olemans. “Bovendien zijn verzekeringsproducten vaak erg complex.” Het zorgt ervoor dat de ontwikkeling van de producten die de klant graag wil, behoorlijk wat tijd in beslag neemt. Alleen is die tijd er niet meer. “Als het lang duurt voor een product klaar is, loop je het risico dat je terrein verliest op de concurrentie, of dat de markt intussen alweer veranderd is.”
Data-driven decision-making laat Ethias doorheen dat proces toe sneller de juiste stappen te zetten. “Het is een manier om sneller te capteren wat er in de markt leeft en daarop te reageren”, zegt Dries Olemans. “Voor je de ultieme beslissing neemt om een product of dienst uit te werken, kun je via data-driven decision-making sneller de antwoorden op kleinere vragen aftoetsen: welk type oplossing verwacht de klant, wat wil hij ervoor betalen, enzovoort.”
Die iteratieve manier van werken zorgt ervoor dat een organisatie snelheid maakt, maar dan zonder nodeloos risico’s te nemen. Het is een aanpak die bovendien zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau inzetbaar is. “De factor snelheid is wel degelijk belangrijk”, stelt Gert Lintermans. “Klassiek marktonderzoek had vroeger een vrij lange doorlooptijd. In het digitale tijdperk weten we vaak al op enkele uren wat we willen weten.”
Dat heeft niet alleen met de snelheid van de datacollectie te maken, maar vooral ook met de snelheid van de analyse. De komst van nieuwe technologie – zoals AI – zal die snelheid op korte termijn alleen maar verder verhogen. Maar ook vandaag presenteert BUFFL de resultaten van een analyse al op een heel toegankelijke manier, via dashboards die het voedt met realtime informatie.
Die methodologie – die BUFFL ontwikkelde in samenwerking met de Universiteit Antwerpen – levert antwoorden op die een bedrijf meteen in de praktijk kan toepassen: het is concrete, op objectieve data gebaseerde, beslissingsondersteunende informatie. “Het laat ons toe de klant echt centraal te stellen en bij een beslissingstraject telkens weer te vertrekken vanuit de klantenervaring”, zegt Dries Olemans. “De klant zit als het ware mee in de boardroom.”
BUFFL biedt zo een oplossing om customer-centricity objectief te ondersteunen. “Traditioneel zijn er heel uiteenlopende aspecten die mee wegen op een beslissing”, stelt Gert Lintermans. “Dat gaat van buikgevoel en veronderstellingen, een bepaalde gunfactor, tot de persoonlijkheid en anciënniteit van wie iets voorstelt. Het gebruik van data vlakt die effecten uit.”
Vandaag zet Ethias data-driven decision-making al in op verschillende niveaus. Zo kan het bedrijf bijvoorbeeld op strategisch vlak kijken welke rol het wil spelen in bepaalde ecosystemen en het veranderende landschap. In functie van zijn verschillende doelgroepen onderzoekt het welke producten de klanten willen. Ligt dat vast, dan kan het data-driven decision-making inzetten om te bepalen wat voor ieder product de best passende marketing en communicatie zou zijn.
“Uiteraard zijn ook onze historische data nog altijd heel waardevol”, besluit Dries Olemans. “We halen er veel informatie uit over hoe onze portefeuille evolueert. De complementaire data die BUFFL toevoegt, zorgt voor bijkomende inzichten. Dat we snelle veranderingen aankunnen en heel gericht vooruitkijken zonder daarbij meer risico’s te lopen, dat is wat BUFFL ons bijbrengt.”
Lees het artikel op Trends
Lire l'article sur Trends/Tendances